Usein kysyttyjä kysymyksiä

Uuden nettikirjaston auettua olemme saaneet paljon palautetta ja kehitysehdotuksia. Tutustu mieltä askarruttaneisiin kysymyksiin ja niiden vastauksiin! Jos et löydä vastausta, lähetä oma visainen kysymyksesi osoitteeseen verkkokirjasto@jns.fi.
kuva

Mitä ovat Vaara-kirjastot?

Vaara-kirjastoissa ovat mukana kaikki Pohjois-Karjalan yleiset kirjastot.

Pohjois-Karjalan kirjastojen yhteistyö tarkoittaa yhteistä tietokantaa, josta löytää yhdellä haulla kaikkien Pohjois-Karjalan kirjastojen aineistot. Kaikkien kirjastojen aineistot ovat käytössä maksutta. Yksi ja sama kirjastokortti käy kaikissa kirjastoissa.

Miten uusin lainat?

Lainojen uusinta onnistuu kotikoneelta, kun kirjautuu sivun yläreunassa Kirjaudu-kohdassa.

  • Kirjautumiseen tarvitaan kirjastokortin numero/ asiakasnumero sekä kirjastosta saatu (vähintään) nelinumeroinen tunnusluku.
  • Järjestelmä tarjoaa mahdollisuuden uusia vain valitut lainat tai uusia kaikki.
  • Uusimisen jälkeen täytyy aina tarkistaa, että kaikkien haluttujen lainojen uusiminen on onnistunut eli eräpäivä on muuttunut.
  • Samalla kirjautumisella kannattaa tarkistaa omat yhteystiedot, ellei niitä ole päivitetty järjestelmänvaihdon (kesäkuun alun) jälkeen.

Lainat voi uusia myös käymällä kirjastossa tai puhelimitse ottamalla yhteyttä mihin tahansa Vaara-kirjastoon.

Miksei lainojen uusiminen onnistu?

Lainojen uusiminen ei onnistu, jos

  • asiakkaan maksut ylittävät velkarajan (5 euroa). Nykyisessä järjestelmässä maksut kirjautuvat reaaliaikaisesti, jo ennen aineiston uusimista tai palauttamista.
  • aineistoon kohdistuu varaus tai
  • lainaa on uusittu jo viisi kertaa. Viiden uusintakerran jälkeen aineisto täytyy palauttaa välillä kirjastoon. Sen jälkeen sen saa lainata uudelleen, mikäli sitä ei ole varattu.
  • laina on jo uusittu tänään! Jos eräpäivän kohdalla lukee "ei uusintaa ennen xx.xx.xxxx klo 23.59", nide on jo uusittu. Tarkista eräpäivä!
  • Apple-koneiden (mm. iPad) Safari-selaimen kautta ei aina pääse kirjautumaan järjestelmään eikä siis uusimaan lainoja. Olemme yrittäneet useasti selvittää ongelmaa, mutta sen perimmäistä syytä emme ole saaneet selville. Samalla selaimella samalla koneella välillä kirjautuminen onnistuu, välillä ei. Pahoittelemme ja pyrimme korjaamaan ongelman heti kun sen syy selviää.

Miten varaan aineistoa?

  • Kun olet löytänyt haluamasi aineiston nettikirjastosta, klikkaa sen yhteydessä olevaa "Tee varaus" -painiketta.
  • Tässä vaiheessa järjestelmä kysyy tunnuksiasi, ellet ole jo kirjautuneena sisään. Kirjautumiseen tarvitaan kirjastokortin numero/ asiakasnumero sekä kirjastosta saatu (vähintään) nelinumeroinen tunnusluku.
  • Sen jälkeen valitaan, mistä kirjastosta varaus halutaan noutaa ja klikataan "Tee varaus".
  • Tarkista omat yhteystiedot, jotta varauksen saapumisilmoitus tulee oikeaan numeroon tai sähköpostiosoitteeseen.

Mikseivät entiset tunnukseni toimi?

Uudessa järjestelmässä pitäisi toimia samat tunnukset kuin Jokusen ja Pielisen aikaan. Jos kuulut siihen pieneen osaan asiakkaista, joiden tunnukset eivät toimi, saat uudet tunnukset seuraavalla kirjastokäynnillä. Verkkotunnuksia ei tietoturvasyistä välitetä puhelimitse tai sähköpostilla. Jos tunnuksesi eivät toimi, voit ottaa yhteyttä kirjastoon lainojen uusintaan, varauksiin tai omien tietojen päivittämiseen liittyvissä asioissa.

Miksi saan eräpäivästä muistuttavat sähköpostit nykyään kaksi päivää ennen eräpäivää?

Järjestelmänvaihdon yhteydessä kaikille asiakkaille tuli oletusasetus, jonka mukaan eräpäivästä muistuttavat sähköpostit tulevat kaksi päivää ennen eräpäivää. Tätä on mahdollista muuttaa kirjautumalla sivun yläkulmassa ja muuttamalla Viestit-välilehdellä kohtaa "Ennakkoilmoitus __ päivää etukäteen". Samalla kirjautumisella kannattaa tarkistaa muutkin omat tiedot.

Miksi järjestelmä on englanninkielinen?

Mikäli järjestelmä näkyy englanninkielisenä, suomen kielen voi valita, kun vierittää sivun alalaitaan. Järjestelmä tarkistaa selaimen oletuskielen. Jos oletuksena on englanti, suomi tai ruotsi, järjestelmä näkyy oletuskielellä.

Tein Intro Activessa omia hyllyjä. Ovatko ne nyt kadonneet, kun Jokunen ja Pielinen ovat poistuneet käytöstä?

Omien hyllyjen tiedot eivät valitettavasti ole siirtyneet uuteen järjestelmään, mutta sieltä löytyy vastaava palvelu nimeltä "Listat". Omien hyllyjen poistumisesta olemme pyrkineet tiedottamaan sekä kirjaston omilla verkkosivuilla että kirjastoissa jaetussa tiedotteessa, mutta valitettavasti tieto ei ole tavoittanut kaikkia asiakkaita.

Miksei lainahistoriani näy?

Järjestelmän oletusasetuksena on, ettei asiakkaan lainahistoriaa tallenneta, ellei hän itse sitä halua. Tätä asetusta on mahdollista muuttaa itse menemällä omissa tiedoissa Yksityisyys-välilehdelle, valitsemalla pudotusvalikosta vaihtoehdon "aina" ja klikkaamalla "Lähetä". Lainahistoria alkaa tallentua Lainahistoria-välilehdelle vasta siitä lähtien, kun asetukset on muutettu, joten aiempaa lainahistoriaa ei voida palauttaa.

Mitä ovat tagit?

Tagit ovat verkkotekstiä kuvaavia asiasanoja. Tagittaminen on vapaamuotoisempaa kuin kirjastojen luetteloinnissa käyttämä asiasanoitus.

Asiakkaat voivat avainsanoittaa aineistoja käyttämällä itselleen tuttuja sanoja (kohdassa "Lisää tagi") ja löytää siten jatkossa omat hakutuloksensa helpommin ("Omat tagit"). Tagipilvestä pääsee katsomaan, mitkä tagit ovat eniten käytettyjä. Tagi tulee englanninkielisestä sanasta tag ('merkki') ja on netissä jo vakiintunut termi.

Toimiiko uudessa järjestelmässä uutuusseuranta?

Vaara-kirjastoissa uutuusseurantaa voi tehdä RSS-syötteen kautta eli voit tilata nettikirjastosta hakutuloksesta RSS-syötteen syötteenlukijaasi. Sitä kautta saat tietoa uutuusaineistosta, joka täsmää hakuusi. Jos olit tehnyt uutuusseurantaa Jokusessa, joudut tekemään uuteen järjestelmään uudet hakuehdot, sillä entisiä ei voinut siirtää vanhasta järjestelmästä uuteen. Parhaillaan selvitetään uutuusaineistohaun saamista uuteen järjestelmään.

Miksi asiakastiedoissani on huomautus yhteystietojen tarkistamisesta?

Määräaikainen yhteistietojen tarkistaminen on uuden järjestelmän ominaisuus, joka muistuttaa yhteystietojen tarkistamisesta vähintään kolmen vuoden välein. Monikaan ei muista ilmoittaa kirjastoon osoitteen, puhelinnumeron tai sähköpostiosoitteen muutoksesta.

Kun yhteystiedot on tarkistettu kirjastossa, yhdellä klikkauksella tiedot päivitetään kolmeksi vuodeksi eteenpäin. Kaikilla asiakkailla järjestelmä muistuttaa tietojen vanhenemisesta 2014-2015 kuluessa. Muistutus tulevasta tarkistuspäivästä ilmestyy omiin tietoihin 30 päivää ennen tarkistuksen määräaikaa.

Sain ilmoituksen erääntyvistä lainoista, joita minulla ei ole. Miksi?

Kun asiakastiedot konvertoitiin uuteen järjestelmään, konversiossa lapsilainaajan tietoihin tallennettiin huoltajan sähköpostiosoite, mikäli lapsella ei ollut omaa sähköpostiosoitetta. Kaikille laitettiin myös oletuksena, että ennakkoilmoitus lähestyvästä eräpäivästä lähtee 2 päivää ennen eräpäivää sähköpostilla. Tämän takia huoltajalle tulee ilmoitus lapsen erääntyvistä lainoista. Jos näitä ilmoituksia ei haluta huoltajan sähköpostiin, siitä on ilmoitettava kirjastoon, joka voi poistaa huoltajan valinnan ilmoituksen lähettämisestä tai vaihtaa toisen sähköpostiosoitteen.

Sama systeemi toimii myös varauksissa eli lapsen tietoihin on tullut konversiossa vanhemman puhelinnumero ja/tai sähköpostiosoite, johon viesti noudettavasta varauksesta tulee.

Häiritsevä sähköposti-ilmoitus tulee yöllä, miksi?

Ilmoitus lähestyvästä eräpäivästä tai eräpäiväilmoitus on ajastettu lähtemään yöllä hieman puolen yön jälkeen, jotta se tavoittaisi kaikki ilmoituksen tarvitsijat oikeana päivänä. Nykyisin monella sähköpostit tulevat myös älypuhelimeen ja näiden viestien äänet koetaan häiritseväksi. Puhelimessa on ääniasetukset, josta voi ottaa viestin tulemiseen liittyvän äänen pois päältä, jos yöllinen viesti häiritsee. Kannattaa tutustua oman puhelimen asetuksiin!